ЕНДО ШУСАКУ – ПИСАЦ ИНКУЛТУРАЦИЈЕ

Сусрет хришћанства и хеленске културе подразумевао је инкултурацију – процес у ком хришћанство постаје природни део културе и истовремено је преображава. Резултати првобитне инкултурације, тј. византијска и латинска хришћанска култура, проповедани су заједно са Јеванђељем свим народима који су се, макар из европске перспективе, налазили на нижем ступњу културног развоја. Ова мисионарска стратегија, међутим, није уродила плодом у источноазијским мисијама, нарочито у Јапану и Кини. Наметање европске
хришћанске културе народима који су већ имали богату културну традицију произвело је кризу идентитета међу обраћеницима која траје до данас. Ендо Шусаку је био јапански хришћанин и писац који је у својим делима описивао како опште трвење хришћанства и јапанске културе, тако и своју унутрашњу борбу између оданости страној религији и домаћој култури. У раду ће бити описан
Ендоов лични доживљај овог сукоба, а потом ће бити испитани начини на које је Ендо покушао да га разреши.

ОСАМОСТАЉЕНА ПЕСМА БРАНКА МИЉКОВИЋА – МЕТАФИЗИЧКИ ВИДИЦИ И МОГУЋНОСТ ТУМАЧЕЊА НЕОСИМБОЛИСТИЧКЕ ПОЕТИКЕ

Бранко Миљковић је песник који је своју реч градио на традицији (нео)симболизма и који је размишљања о тој врсти поезије изложио у есејима у којима доста простора посвећује ономе што назива „осамостаљеном“ песмом, песмом која добија свој живот независно од творца. У овом раду бавили смо се овим „животом“ песме након што јој је песник дао аутономију, односно, запитали смо се у којој мери нам је песник дао слободу да назремо у њој оно што нам аутор није изричито рекао, а да ипак при томе будемо верни смерницама које нам је дао. У том контексту смо се у другом делу рада дотакли хришћанске симболике коју песник користи у неким својим остварењима. Миљковић је песник великог метафизичког домета који је својом поетизованом филозофијом
задирао у сфере које измичу чулној спознаји. Био је веран мотиву хераклитовске ватре чији пепео увек садржи могућност новог живота. На танкој линији између нихилизма и смрти, птице феникс и „анђела на зиду“ Миљковићева поетика наставља да говори својим јединственим језиком.

МОТИВ БЛАГОВЕСТИ КАО БИБЛИЈСКИ ПОДТЕКСТ У ПОЕЗИЈИ ИВАНА В. ЛАЛИЋА

Иван В. Лалић, песник који је обележио последње деценије 20. века, спада у ред изразито религијских песника неосимболистичког правца. У постојећим критикама библијски подтекст његове поезије је примећен, али неким момен тима није дата довољна пажња. И док је мотив Благовести веома уочљив и третиран у критикама, неким другим теoфанијским аспектима је посвећено мало или нимало пажње, иако управо они представљају контекст за правилно разумевање Лалићевог схватања Благовести. То су старозаветне сцене, и то пре свега оне које су повезане са праоцем Аврамом, Јаковом, Мојсејем и тројицом младића у огњеној пећи. Аутор чланка се посвећује овим сценама, доводећи их у везу са Лалићевим разумевањем Благовести као својеврсном тачком разрешења космичких, историјских и личних превирања.

ХРИШЋАНСКА ИНСПИРАЦИЈА У САВРЕМЕНОЈ СРПСКОЈ ПОЕЗИЈИ

Предмет нашег истраживања у овом раду јесу аспекти религиозне духовности у савременом српском песништву. Најпре дајемо пресек поетичких, идеолошких и културолошких карактеристика песничке продукције у последње три деценије уз одређене вредносне категоризације. Пажњу потом усмеравамо на појединачне ауторске поетике песника рођених седамдесетих и осамдесетих година у чијој поезији је осведочено присутна хришћанска инспирација. Намера нам је да књижевноисторијски и културолошки установимо један, додуше, апартан песнички ток и што правоверније га ситуирамо унутар историје модерне и савремене српске књижевности, предоминантно секуларне. У фокусу наше анализе нису искључиво цитати, наративи или мотиви из Библије и светоотачке литературе. Овде испитујемо на који начин хришћанска (српско-византијска и западно-хришћанска) духовност учествује у формирању индивидуалног песничког погледа на свет, као и песничку духовност која се испољава посредством песничких слика, исказа и фигура. Занима нас рад религиозне  вести наших песника у обликовању њиховог уметничког, моралног и вредносног става према феноменима наше епохе, али и према култури којој припадају. Стога пажњу посвећујемо анализи културних модела који ови песници у својој поезији баштине, али и хуманистичких порука које пласирају унутар своје иманентне поетике. Долазимо до закључка да су песници и песникиње својим поетичким и духовним опредељењима преузели ризик одлуке да одустану од песничког као облика друштвеног ангажмана, унапред свесни бремена алтернативе и мањине

МОТИВ ШАКЕ У ИКОНИ УСПЕЊЕ ПРЕСВЕТЕ БОГОРОДИЦЕ СРЂАНА РАДОЈКОВИЋА

Мотив шаке се у људској култури врло рано јавља као симболичкa репрезентација и симболички ресурс. Кроз време, мотив шаке поприма различита објективна и субјективна значења и постаје изузетно сложено поље социокултурног посредовања. У икони Успење пресвете Богородице Срђана Радојковића мотив шаке, се издваја међу осталим доминантним мотивима. Каква значења носи и отвара тај мотив? У раду указујемо на изворно хришћански, библијски, новозаветни смисао мотива шаке али и на шири социокултурни контекст у којем се конституишу његова различита значења. Уметник је свесно унео мотив шаке у први план уметничког дела, вођен својом намером и идејом, али су могућа значења сасвим отворена за даљу објективну симболичку
разраду, као и за процесе личног доживљавања, проживљавања и додељивања различитих субјективних значењских слојева, независно од намере аутора. У тим процесима преноси се и развија симболика својствена раним фазама људске културе, наставља да делује у савремености и бива сачувана за будуће периоде културе. Мотиви шаке и пруженог и отвореног длана повезују нас како са данима земаљске мисије Исуса Христа, тако и са далеком праисторијом и мистериозним пећинским сликама, а тако и са источњачким схватањима о вези између осетљивости (нерватуре) шаке и можданих процеса и менталних стања, потврђених савременим неуролошким истраживањима. Уједно, наведени мотиви нам отварају пут према филозофским разматрањима феномена људских шака, усмереним ка истраживању основних појмова о људској телесности, као и о менталном и телесном плану човекове егзистенције у начелу.

КОМУНИКАЦИЈСКИ АСПЕКТ ОПРАВДАЊА УМЕТНОСТИ У ХРИШЋАНСТВУ

У раду се истражују могућности онтолошког, спознајног и етичког оправдања уметности из перспективе хришћанског разумевања и доживљавања човека и света. Посебнa пажња се поклања комуникацијском својству уметности и уметничког дела, којим се уметност и уметничко стваралаштво укључују у сложену динамику односа између Бога, човека и света, који има есхатолошку димензију

ДИЈАЛОГ ИЗМЕЂУ ПРАВОСЛАВНЕ ТЕОЛОГИЈЕ И НАУКЕ У САВРЕМЕНОМ ДОБУ

Рад има за циљ да истражи однос православне теологије према науци кроз историју као и да се осврне на савремено сагледавање односа теологије према науци. Обожење као непосредна заједница људи са Богом је кључни аспект мисли на којој се формирао став православне теологије према науци. У православној теологији наглашен је парадокс у трагању за врхунским знањем: оно за чиме трагамо надилази наше знање и због тога Василије Кесаријски оправдава људско мудровање и развој људског интелекта. Такође је битан мистични принцип богопознања Григорије Паламе, који указује да Бога не можемо спознати преко световних наука
већ путем вере, контемплације и подвижничке праксе, чиме се постиже истинско знање. Потом се осврћемо на савремено третирање односа теологијe према науци сагледано кроз призму теолога који се уједно баве и физиком: Алексеја Нестерука који заступа феноменолошки приступ, Стојана Тутекова, Џорџа Диона Драгаса и Киријакоса Маркидеса који заступају сагледавање односа теологије и науке посредством антропичког принципа и Кристофера Најта који се залаже за теолошки натурализам. Закључујемо да је православној теологији ближи феноменолошки приступ Алексеја Нестерука, који сматра да постоји могућност посредовања између теологије и науке коришћењем могућности трансцеденције и асиметрије између теологије и науке да би се бавили стањем људске личности.

НАШ ГРАД И ЊЕГОВА ПУСТИЊА

Кроз бављење једном анегдотском приповешћу везаном за личност Светог Макарија Великог, сагледавам теолошки смисао пустињачког монаштва, трагајући за његовом релевантношћу данас. Посебност одабране епизоде видеће се при поређењу слике пакла коју она нуди, спрам других, махом такође инферналних слика крајњих патњи, од Гилгамеша до Дантеа. Полазим од претпоставке да је у причи похрањено више од онога што је сам аутор смерао, и да ће нама управо тај ниво текста дати главни плод. Читање одабраног текста изводим користећи се увидима модерне херменеутике, која подразумева и веру и сумњу. Теолошки саздан крајолик упућује нас на посебну персонолошку онтологију, која је суштински израз хришћанске вере и основни циљ црквеног етоса. У тој равни назначујем и везу између (ондашње) пустиње и (савременог) града.

ЗЛАТНО ТЕЛЕ ИЛИ КУЛТ БОГУ?

У чланку се разматра да ли је Николај Велимировић културу сматрао некомпатибилном са хришћанским вероучењем и хришћанским схватањима уопште. Тврдње да је Николај Велимировић одбацивао културу срећу се у литератури. Овакве оцене засноване су најпре на читању књиге постхумно приписане Николају Велимировићу, објављене под насловом Говори српском народу кроз тамнички прозор, у којој аутор културу критикује необично оштро и реско. Међутим, постоје и друга Велимировићева дела, за која је његово ауторство извесно, у којима се питању културе приступа на другачији начин.