НОВИ РЕАЛИЗАМ У СРПСКОМ ФИЛМУ

Циљ овог рада је да провери радну хипотезу да се у српској кинематографији, у периоду од 2010. до 2015. појавио нови филмски правац, који је за потребе рада назван Нови реализам. Као предмет анализе у студији случаја обрађени су филмови Тилва Рош (2010, Никола Лежаић), Клип (2012, Маја Милош) и Варвари (2014, Иван Икић). Резултати анализа говоре о продукцијској, тематској и стилској сличности сва три филма, која се огледа у преокрету продукцијских нужности ка новом филмском изразу. На основу резултата анализа прихваћена је радна хипотеза а препознате сличности означене су као карактеристике правца.

ЕПИКУРОВ МОРАЛ И ПРАВДА

Текст нуди осврт нa епикурејску етику aнaлизирaјући је више из сaвремене перспективе, рaзмaтрaјући формaлне услове зaхвaљујући којимa предстaвљa етичку теорију. Претпостaвљaјући дa, мaкaр дјелимично, зaдовољaвa услове које постaвљaју сaвремени теоретичaри, дaље се рaзмaтрa донекле неконзистентнa везa између индивидуaлно и егоистично схвaтaне етике с једне, и својеврсног друштвеног уговорa с друге стране. Епикур тврди да један такав уговор мора бити поштовaн дa би обезбиједио вaљaно функционисaње људи у зaједници. Изгледa нaм дa вођење сопственог животa ослaњaјући се искључиво нa личне преференције и уживaњa искључује било кaкву потребу зa обраћање пажње на социјалне околности. Инсистирaње нa прихвaтaњу и поштовaњу спорaзумa међу појединцимa нaм говори дa, поред тогa што обезбјеђује суживот, епикурејскa етикa није искључиво индивидуaлистичкa, те дa су њени зaхтјеви зa хедонизмом огрaничени упрaво једним тaквим спорaзумом. Ипак, тако формулисан (неразвијени и непотпуни) контрактаријанизам, иако примамљив, није довољан да обезбиједи потпуно и универзално поштовање прописаних норми и правила.

ДИЈАЛЕКТИКА ТЕЛА – ФЕМИНИЗАЦИЈА ФИЛМСКОГ ЈЕЗИКА

Филм као језички систем, одабиром и укрштањем одређених елемената уписује конотације и формира сопствена значења. Женско тело на филму међутим може се посматрати и проучавати као специфична платформа унутар филмског језика, кроз коју се саопштавају и ишчитавају нова, другачија значења и релације између њих. Теоретичари уметности већ деценијама спекулишу о могућем феминистичком филмском језику, као новом кинематографском језику који би отворио и поставио слободан простор за репрезентацију женског субјекта изван друштвено кодираних форми. Да ли је овакав дискурзивни простор у простору филма као медија могућ и шта је све до данас у том смислу понудила филмска уметност, питање је на које ћу у овом раду дати неке важне одговоре. Посебан истраживачки изазов представља проблематика немогућности репрезентације феминистичког субјекта у филму као стереотипизираном систему означавања. Захваљујући неким праксама надреализма, експерименталног филма и постструктуралистичких теорија, (међу којима и Семиотикa Јулије Кристеве), покренута је ревизија у производњи, рецепцији и интерпретацији филмске уметности, посебно доприносећи феминистичким студијама слике. Ове теорије су, повезујући семиолошко са женским, покушале да допру до језика назависног од симболичких структура и опресивног, еротизованог погледа на женско тело. Примере дијалектичке, вандискурзивне репрезентације тела као система језика проналазе се међу различитим филмским ствараоцима чија поетика испитује границе деловања оваквог језика дајући првенство екстензији семиотичког, естетског и имагинарног у симболички устројеној стварности.

ANIKA I VELIKI DRUGI

Veliki Drugi prema Lacanu (1966) svijet je jezika u kojem pojedinac konstituira sebstvo. Nerijetko to je prostor praznih označitelja u kojem je ljudski subjekt, lišen ikakve čvrste referentne točke, radikalno decentriran beskonačnim omaškama simboličkog poretka, uhvaćen u narcističkim zrcalnim odrazima, raspršen i potpuno nadvladan neutaživom silom same žudnje. Lacan vjeruje da je navedena žudnja utaživa tek u aktivnom susretu s velikim Drugim, u uspješnoj interpersonalnoj komunikaciji koja je pak moguća tek u rijetkim trenutačnim bljeskovima. Tako poimana komunikacijska situacija stoga je doživljavana kao mjesto na kojem žudnja može biti utažena, ali i kao proces dijeljenja, nužna izlika koja prekriva trajnu potragu za nedostajućim objektom. Polazeći od navedenih Lacanovih teorijskih postavki prilog pokušava analizirati načine funkcioniranja ljubavnog diskursa i strategije konstituiranja intimnog sebstva u imperijalističkim društvenim porecima. Interpretacijom punog i praznog govora u Andrićevoj noveli Anikina vremena (1931) nastoji se pokazati načini realizacije sebstva rascijepljenog između žudnje i nedostatnosti osmanskog velikog Drugog.

МУЗЕЈ КАО СОЦИЈАЛНО ИНКЛУЗИВНА ИНСТИТУЦИЈА

Традиционална улога музеја која се огледа у сакупљању, конзервирању и излагању колекција данас се надопуњује новим улогама које музеји добијају у савременом друштву. У том оквиру, циљ овог рада односи се на сагледавање могућности музеја у сфери друштвеног ангажовања, то јест на разматрање потенцијала музеја као социјално инклузивне институције. У тексту се разматрају појмови социјална искљученост и социјална инклузија, те се анализирају могућности музеја у остваривању једнакости, различитости, социјалне правде и људских права. Констатује се да образовање представља централну активност процеса социјалне инклузије у музеју. Закључује се да музеји у Србији све више почињу да сагледавају своју функцију у друштву. Но, чини се као да код нас и даље влада схватање како су музеји институције довољне саме себи, намењене културној елити. Пратећи трендове у свету, музеји у Србији би требало да уоче свој потенцијал у сфери друштвеног ангажовања, социјалне инклузије, образовања и да се окрену повезивању са друштвом и публиком.

КУЛТУРНЕ ОСНОВЕ АРХИТЕКТУРЕ МОДЕРНЕ У ЈУГОСЛАВИЈИ (1945–1990)

Трг партизана је отворен 1961. године према пројекту архитекте Станка Мандића. Пројекат је слојевито обликован због чега је дубоко интегрисан у живот града. Стога је потребно анализирати основе које су постављене пре него што је повучена прва линија која трага за формом. Овај рад анализира филозофске, етичке, естетске и социолошке основе које је аутор дефинисао пре приступања процесу пројектовања. Рад анализира следеће елементе који су издвојени из писаних извора архитекте: навике становништва и реконструкција града, недоследност и непоштовање усвојених урбанистичких решења, урбано искуство становништва и савремена решења, уклањање оријенталних трагова и европски снови становништва, генератори промена у простору, архитектура је слика друштва, културно наслеђе се поштује и чува, укључење вернакуларне традиције у језик Модерне, локални материјали, локално природно наслеђе, нови технички приступ пројектовању, топографија терена као композиционо сидриште, избегавање апсолутистичке атмосфере трга, пристојна мера меморијалног слоја, пажљиво креирање визура и атмосфере.

ПОГЛЕД ДРУГОГ И САМОСАЗНАЊЕ: ЖИВОТИЊЕ КАО ПРОВОКАЦИЈА

Овај чланак тематизује провокацију коју су животињe упутиле мишљењу. Историјска и феноменолошка реконструкција њеног значаја указује на драгоцени подстицај који су оне представљале за увиђање јединства и разлике животних облика, за признање епистемичких ограничења, за ослобађање од антропоцентричке предрасуде, за артикулацију егзистенцијалне ситуације и за проницање у хуманистичке политике дискриминације. У закључку се сугерише да се огрешење западне рационалности о све што није могла да подведе под своју претензију на универзалну меродавност искупљује тек критичким, обзирним и одговорним поступањем према дискурзивној и фактичкој нерасположивости оног Другог које заступају (и) животиње.

КВАЛИТЕТ ДЕЧЈИХ ТЕЛЕВИЗИЈСКИХ ПРОГРАМА У СРБИЈИ ВИЂЕН ОЧИМА ДЕЦЕ И РОДИТЕЉА

Код нас постоји веома мало истраживања о дечјем коришћењу телевизије и квалитету дечјих програма, иако су у свету ово теме изузетно великог броја истраживања. У истраживању које представљамо узорак су чинила деца узраста 9–11 година (458) и родитељи (412) из четири града у Србији и њихових приградских насеља и околних села. Највећи број резултата које смо добили потврђује налазе страних истраживања. Међу главним налазима јесу: скоро половина деце неселективно гледа различите садржаје на ТВ, најчешће без надзора; квалитетом телевизије значајно су задовољнија деца него родитељи, мада је и њихова оцена да је програм просечан; 2/3 родитеља значајно потцењује утицај телевизије на децу; дечји програми обилују насилним садржајима; по мишљењу деце и родитеља они нису васпитно-образовни нити инклузивни, тј., веома мало су заступљени припадници друштвено маргинализованих група. Добијени налази указују да је потребно озбиљно унапредити дечје ТВ програме у Србији и много више се позабавити утицајем медија на децу.

ДВОР У САВАМАЛИ – ТЕМЕЉ СРПСКОГ БЕОГРАДА ИЗВАН ШАНЦА

Рад прати конституисање државно – дворског ансамбла у Савамали као једног од визионарских подухвата кнеза Милоша у време када је Београд тек требало да се избори за ранг српске престонице и ступи на прилично нелагодан пут урбане револуције. Стојимо на добро познатим становиштима да двор представља не само пребивалиште владара, већ истовремено и институцију власти. Кнез Милош је веома рано спознао важност успешно позиционираног и обликованог владарског седишта. С тим у вези, од самог ступања на власт отпочиње експанзивну политичку борбу за претварање Београда у престоницу. На том нимало лагодном путу испуњеном бројним наглим обртима и изменама првобитних планова, Дворски ансамбл у Савамали маркирао је успон владара, државе и српског народа. Уједно, кнежева одлука о изградњи државно-дворског ансамбла у Савамали, спровођена уистину уз много недаћа и отпора, показаће се као судбинска одредница урбане трансформације Београда у модеран европски град.

ЗАПАДНА КУЛТУРА И ДИГИТАЛНО: ОД ПОЛИСА ДО ВИРТУЕЛНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ

У раду се анализирају поједини аспекти развоја западне културе од њених почетака у античкој Грчкој, па до савремених тенденција исказаних путем дигиталних технологија. Аутори указују на могућности, које се јављају масовним коришћењем савремених дигиталних технологија, за модификацију савременог оквира западне културе и његово прилагођавање данас потиснутим традицијама које ова култура баштини из периода антике. Идентификују се важни аспекти развоја који су одлучујуће дефинисали феномен грчког полиса и поставили трајне основе западне културе и разматрају се сличности и разлике са друштвеним иновацијама подстакнутим масовним коришћењем Веб 2.0 (Web 2.0) технологија почетком 21.века. Посебно се анализирају процеси изградње и функционисања заједнице и пореде вредности на основу којих је функционисао грчки полис и вредности на основу којих функционишу данашње виртуелне заједнице. Феномени осећања припадности, масовног учествовања, утицаја заједнице на изградњу појединца и значаја аматеризма објашњавају се у свом изворном појавном облику у оквирима полиса, а затим се анализирају потенцијали које оживљавање ових феномена има у контексту широке примене дигиталних технологија данас.