NORA’S TARANTELLA: DANCING ON THE EDGE OF GENDER NORMS

This article focuses on the tarantella scene in Henrik Ibsen’s drama A Doll’s House. Based on a close reading of the text, it discusses whether this scene can be interpreted as the moment of Nora’s famous disillusionment in the patriarchal bourgeois ideology. The aim of this paper is to present arguments against such conclusion. In contrast to the interpretations of Nora’s tarantella as a successful ritual performance during which the play’s protagonist undergoes a full cognitive transformation, this article argues that the tarantella scene from the Act Two can rather be seen as a moment which symbolizes the (melo-)dramatic peak of the protagonist’s devotion to the strictly defined bourgeois norms of “proper behaviour”.

HEINRICH BOHL AND “ESTHETICS OF THE HUMAN”

A WAY TO INTERPRET THE GROTESQUE

WHEREABOUTS OF “SCREEN CULTURE“ IN OUR LIVES

У тексту се говори о две врсте “екранске културе”: 1) телевизијске, која се заснива на групи активних одашиљача и маси пасивних прималаца поруке, и 2) мобилно–интернетске, чије је кључно обележје интерактивност и одсуство публике у класичном смислу речи. Текст се заснива на емпиријским подацима из истраживања дневног коришћења времена, које је спровела компанија TNS Medium Gallup и Факултет за културу и медије Мегатренд универзитета. Истраживање је спроведно на национално репрезентативном узорку популације старије од дванаест година у децембру 2008. (узорак од 1.600 испитаника) и марту 2008. године (600 испитаника). Док генерација од шездесет једне и више година дневно проводи 205,16 минута гледајући ТВ, свега 0,58 користећи интернет и 5,23 минута разговарајући мобилним, генерација од 12 до 17 година гледа ТВ свега 114,82 минута, 70,95 минута проводи на интернету и 14,89 у разговору мобилним телефоном. Аутор закључује да класична, пасивна ТВ публика полако нестаје пред активном комуникацијом путем интернета и да је медиј све мање маклуановски продужетак чула, а све више продужетак нашег интелекта, емоција, једном речју, наше личности.

THE EAST AS A DESTINY

HIGH-TECH FILM

SMALL-TALK AND CULTURE

KARL MANNHEIM’S SOCIOLOGY OF CULTURE AND ART